En helt vanlig bilresa med en 6-åring i baksätet.

Kom nyss hem efter att ha lämnat av min syster som bor i Delsbo. Jag hade Elvira med mig och hon har ganska höga krav på underhållningsvärdet när hon åker bil, annars blir hon uttråkad och putt. Så det gäller att gå med på alla hennes påhitt. Det vanligaste är att vi leker "Gissa djuret", det innebär att on eller jag, beskriver ett djur med några få ord och sen är det upp till den andra att gissa vad det kan vara för djur man just har beskrivit.

Elvira är en ganska klurig tjej och det är ganska få ord man får att gå på, men de är oftast väldigt bra. Idag beskrev hon ett djur som inte hade några ben, inte hade några öron, var vit, åt fisk och hade vackra ögon....
- Ehhh, du måste nog ge mig lite mer att gå på, sa jag samtidigt som jag tänkte så det knakade.
- Ok, det umgås med sälar.
- En isbjörn? Sa jag bara för att gissa på någonting.
- Mää, utan ben? Nej du, du får allt tänka lite till!
Efter fler minuter med den ena dåliga gissningen efter den andra så gav jag upp.
Då avslöjar hon, väldigt  besviken över att jag inte kom på det, att det minsann var en "Europeisk säl".
- Va, finns det sälar med ett sånt namn? Sa jag.
- Jepp, och de är vita och umgås med andra sälar, sa hon överlägset. Dessutom bor de i Amerikat och det ligger runt halva jordklotet. Har du fått tillräckligt med information nu eller, sa hon högfärdigt.
- Ehh, ja, svarade jag, ja, vad ska man säga?
- Bra då är det slutdiskuterat nu då, frågade hon och blängde på mig genom backspegeln.

Jag frågade om hon visste allt om djur och om hon kunde berätta om något mer djur för mig. Sagt och gjort. Hon berättade informationsvis att flodhästar från början var kvistar och att de var därför de var så barriga nu för tiden. Tänk vad lite man vet ; )

När vi passerade hennes förskola så undrade jag om hennes skidor var kvar i skolan.
- Ja och stavar och pjäxor också!
- Ok, är de inlästa i något förråd eller var är de då?
- Pjäxorna är inne i skolan och resten står utanför, brevid ingången.
- Ok, vi kanske ska svänga förbi och ta med dem hem då, sa jag.
- Det kan vi väl göra, men varför?
- Så ingen kommer och tar dem, sa jag.
- Åhhh, men MAMMA, det står ju mitt namn på dem, svarade hon och undrade samtidigt om jag inte fattade någonting.

Kunde ju inte gärna berätta att världen inte riktigt ser ut så som hon så otvivelaktigt vill tro så jag svarade bara att ja just det, tänkte inte på det. Men vi åkte iaf och hämtade skidor och stavar, hennes största bekymmer var att pjäxorna var inlåsta i skolan, men jag sa att det var helt ok och hoppades på att följdfrågan uteblev. Den uteblev och jag log inombords. Det måste vara underbart att tro att världen är Bolibomparättvis och att den värsta busen i världen heter Vargen och bor i Bamseland. Jag hoppas att hon ska få leva på den planeten länge till!


Kommentarer
Postat av: Anki

Det hoppas jag med!!! :)

2010-01-22 @ 19:56:47
URL: http://www.rexlicious.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0