Åhh, hej vad det ryker!

Nu äntligen har jag en stund över!

Som sagt, ingen rök utan eld. Igår skulle Dalle i vanlig ordning laga middag och tog fram en stekpanna och slängde dit en stor smörklick och satte plattan på högsta värme. Minuten senare rusar svärfar in och ropar att det sprutar vatten i maskinrummet, läckage!
Dalle sprang ut för att se vad som var galet och lös med sin frånvaro ganska länge.
Jag och ungarna satt ovetandes om Dalles middagsplaner uppe i vardagsrummet och när Dalle kom in igen hörde jag honom rusa in i köket och det lät minsan som han hoppade över köksgrinden så jag funderade på vad han höll på med. Jag skulle precis gå ner med Zelma för en uppdatering och vänder mig om mot hallen på övervåningen och ser att det bolmar kolsvart rök uppför trappen. SHIT! Stängde snabbt som fan dörren in till vardagsrummet så inte röken skulle komma in till oss och hoppades att situationen ner i köket inte var värre än att det var under kontroll. Dalle kom upp efter en stund för att öppna alla fönster och gläntade på dörren in till oss och sa att allt var ok nu.
Efter en halvtimme när den värsta röken försvunnit gick jag ner till köket och mina vita skåpluckor var svarta av sot, fläkten över spisen hade smällt sönder och allt som stod runt omkring också. Man får i sånna här lägen välja att se det positiva i det hela.

*Ett saneringsföretag kommer imorgon och städar åt oss och tvättar köksgardinerna.
*Vilken jävla tur att Dalle inte fått tummen ur än och renoverat köket som han planerat i flera år nu.
*Brandvarnaren installerades äntligen.
*Ingen kom till skada.
*Hundarna var ute på tomten och lekte när det hände och katterna var med oss i soffan.
*Dalle gjorde en ny list till kaklet i köket och passade även på att bygga klart golvet och rensa ut alla byggnadssaker från stallet.

Det ironiska i det hela var att igår blev jag uppringd, innan det här hände, av ett försäljningsföretag. Hatar telefonförsäljare! Skulle precis mata Zelma så jag sa att jag hade ont om tid. Telefonförsäljaren ville sälja brandsäkerhetsutrustning och för att bli av med henne kvick ljög jag och sa att vi hade allt som tänkas kunde. Oja, vi hade minsann brandvarnare i varje rum och brandsläckare på både över- och undervåning. 2 minuter senare insåg försäljaren att det inte fanns något som jag behövde och la på. Är det inte ett märkligt sammanträffande?

Som om inte det vore nog så började ett värmeljus tokbrinna i förrgår kväll när Dalle och jag satt och glodde på TV, jag har nästan alltid levande ljus på TV-bänken om kvällarna, hög mysfaktor och trevlig doft. Men just den här kvällen blev ett värmeljus helt galet, vi kunde inte ens blåsa ut det utan det slutade med att Dalle fick kväva det med ett glas.

Jag ser det som att vi fick 2 små varningar och struntade i dem, 3 gången gillt vaknade vi till liv och blev efterkloka. Jag hoppas bara att ödets ironi har förstått att vi fått oss en rejäl tankeställare efter det här och inte hittar på något mer sattyg mot oss!

Min uppmaning efter dagens inlägg får bli, köp hela huset fullt med brandvarnare och brandsläckare, lämna aldrig levande ljus utan tillsyn och för guds skull.... Håll koll på gubben när han står i köket med kockmössan på svaj!

Kommentarer
Postat av: Anki

Vill passa på att berätta att JAG ÄLSKAR ER!!! Heeeeela familjen!!! Fan va läskigt.... Kram!!

2010-01-19 @ 21:52:25
URL: http://www.rexlicious.se
Postat av: Cederhall...

Huva vilken story...jäkla tur att det gick som det gick...kunde ju gått åt helskotta...tur att alla klarade sig bra...glöm inte byta batteriet i varnaren i god tid....ha d gottigt / Cederhall

2010-01-19 @ 22:23:52
Postat av: Anonym

Hugha !!!! Jösses vilken tur att det slutade som det gjorde iaf...... Jag har tänkt på er å vad som kunde hänt....puh ni är oskadda......



Kram kram på er !!!

2010-01-20 @ 13:51:44
Postat av: Rose-marie öberg

Hejsan.

Ja ni har då fullt upp otrevligt med eld, men ett gott skratt fick jag allt av detta kaos.Varma hälsningar från oss i Bergvik

2010-01-22 @ 12:01:31
Postat av: Rose-marie öberg

Hejsan på er.

Vilken tur ni hade kunnat gått riktigt illa.

Kramar från Bergvik

2010-01-22 @ 12:05:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0