Forum = Verbal tillfredställelse, kärringspex eller amatörplåga?

Forum, ja, vad ska man säga?

Jag erkänner till att börja med att jag gillar forum, där kan man få in lite kunskap från diverse kunniga människor som använder forum som ett sätt att få bekräftelse att visa hur mycket det kan, det är visserligen bara ett par per forum som är något att lyssna på, resten tillhör en salig blandning av intressenter, sen ska jag ju inte sticka under stol med att det är mycket roande att följa alla dessa kärringintriger också, många av dem har verkligen lyckats ge PMS kvinnan ett ansikte. Hur som hellst så  skulle jag vilja börja med att katigorisera alla forummedlemmar ungefär så här:

* Superkunniga Ringrävar som svarar sakligt, utan vare sig personangrepp eller ont uppsåt, dessutom lägger de ut en hel del intressanta inlägg för eget huvud. Tack för att ni finns, ni fåtaliga!

* Glada amatörer som trevar sig fram med stor entusiasm i denna märkliga, nya värld.

* Vinkärringar, som sitter och roar sig på forum, hellst på nätterna, och gör allt för att provocera med blandat resultat, inläggen vittnar ibland om hur djupt de tittat ner i glaset.

* Bezzerwizzerkärringarna, som gör livet surt, främst för de glada amatörerna och livet verkar gå ut på att överglänsa alla som redan ligger i underläge.

* Dunkaryggmänniskorna, ser forumet som en chans att få ställa in sig hos diverse folk och är flitiga användare av smileysgubbar, det här är dem som lättar upp stämningen många gånger, men är helt ointressanta att stifta bekantskap med.

* Egonissarna, som gör allt för att få uppmärksamhet och bekräftelse, kosta vad det kosta vill. De har den smartaste katten eller den lydigaste hunden, spelar ingen roll vad, bara de får vara värst och synas mest. Har man inget att skriva om så kan man ju alltid skvallra om grannen.

* Märkvärdingarna, alla de som ifrågasätter huruvida många männsikor är kapabla att ta hand om sina djur eller om de är seriösa nog att beblanda sig med eliten. De kan få vilken "jagharenfriskiesätandehuskattägare" eller "jagharanväntgåfotselepåhundenägare" som hellst att framstå som högsta gradens djurplågare.

* Vändakappaneftervindentypen, som aldrig vet vilket ben de ska stå på utan är i ständig obalans och väljer oftast det bekvämaste benet även om de innerst inne vet att det inte alla gånger är det rätta.

* Wannabeesen, de som enbart sucktar efter att få ett godkännande och bekräftelse från "mentorn" och i jakten på detta ständigt gör tappra försök att få hålla med vederbördande i dennes inlägg och alltid försvarar personen med hull och hår.

* Utstickarna, som skiter i andras åsikter oavsett konsekvenserna. De spelar ett högt spel och får se upp med att inte falla på egna ord. Det är bara att gratulera om de har rent under egen matta.

Vem är jag då, i denna härva av nypåhittade karaktärer?

De som varit och nosat på mina favoritforum vet att jag många gånger får det hett om öronen, så jag skulle vilja påstå att jag tillhör den senaste kategorin, Utstickaren. Jag ÄLSKAR att röra om i grytan, påstår tom att det är nödvändigt ibland. Jag brukar få höra att jag skriver sånt som ingen annan vågar ta upp, men som många tänker. Jag är inte främmande för heta debatter och ifrågasätter sånt som jag inte själv står för eller förstår tanken bakom. Mest näsbrännor brukar Bezzerwizzarna få och det händer faktiskt att när de går på lite för idiotiskt och våghalsigt bakom tangentbordet att jag tar upp luren och ringer till dem istället. Inget som förväntas kan jag lova då de tror att de kan bete sig hur som hellst bakom ett tangentbord men samtidigt inte är villiga att ta upp diskussionen "irl". Jag anser att det jag skriver ska jag även kunna säga, rätt i ansiktet på den jag ifrågasätter, annars ska man låta bli! Jag gillar att fälla bezzerwizzerkärringarna på sina egna ord och många gånger ska jag erkänna att det faktiskt ligger någonting i att "skadeglädjen är den sanna glädjen" för det finns föga större tillfredställelse än att se dem krypa tillbaka in i sina hålor, eller när man ser på hela debatten att den börjar vackla och jag anar att den som högg först hellst skulle vilja radera samtliga sina inlägg och önska att de aldrig sa något.

Däremot går jag aldrig på personen som jag anser inte klarar av hetluften, tex alla glada amatörer, de får gärna göra sina mindre begåvade inlägg utan min hjälp, det finns så många andra som sätter klorna i de stackarna, märkvärdingarna i första hand och vinkärringarna i andra hand. Och jag är heller inte ute efter att skapa lynchstämning eller sprida skitsnack, jag är väl bara jävligt nyfiken helt enkelt! Jag har lätt för att ställa mig bakom de svaga, oftast de som råkat i luven på Bezzerwizzern och kanske inte riktigt kan klä diskussionen i rätt ord. Den normalbegåvade kan läsa mellan raderna och ser vad den som ligger i underläge är ute efter men bezzerwizzern är så upptagen med att såga att det saknar betydelse. Sånt gillar jag inte! Inte heller när man skall dissa bara för att själv hamna ett pinnhål högre upp i forumhirarkin. Jag gillar forumets anda då det bjuder på det mesta, samtidigt som jag ser hur det kan förgöra människor, ganska skrämmande! Eftersom jag antagligen bäst hör till kategorin "utstickare" så kan jag ofta önska mer stake bland forummedlemmarna, jag gillar olika åsikter och kan vrida och vända på det mesta innan det faller mig i smaken.

Mina systrar har många gånger slitit sitt hår över mina verbala erövringar och jag vet inte hur många gånger jag har hört "Fan.... Du ska alltid har rätt". Humm, är det så? Jag brukar svara med att det inte är mitt fel ; ) De kanske tom skulle klassa mig som Bezzerwizzer men det stämmer inte alls, en Bezzerwizzer TROR att den vet allt, jag VET att jag vet vad jag pratar om. Skulle aldrig gå ut på ett forum och påstå en massa som jag inte har belägg eller källor för. Jo föresten, det gör jag ibland, men då uttrycker jag det som en fråga ; ) Jag ser fram emot den forumdiskussion som en dag kontras av min jämnlike, vilken match h*n skulle få och tänk om jag skulle få mig en näsbränna! Ve och fasa, för samtidigt som det skulle hända skulle jag samtidigt känna en enorm fashinering för personen, och vem vet, kanske skulle jag sadla om och bli dennes nya Wannabee?

Tro nu inte att jag bara är en sån där jävla utstickare, jag kan faktiskt inta flera olika personligheter i forumets galna värld, iaf de tre översta... tror jag.... Men vem är jag att avgöra? Den glädjen ger jag mina forumläsare istället.

Bara döda fiskar flyter med strömmen!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Det där med forum av olika slag är en värld för sig. Jag gav upp den världen då jag insåg att 80% av de som höll till på dessa forum var inkompetenta idioter. Men det var även inne på ett forum som jag lärde känna Amanda för 3-4 år sedan :) Det är på tok för många som gör allt för att trycka ned andra och jag har ingen lust att föra en diskussion med sådana människor, de ger mig inget. Då tar jag hellre upp saker jag undrar över med kunniga människor i min närhet :)

2009-09-10 @ 23:59:15
URL: http://jkc.blogg.se/
Postat av: Mari

Du borde bli skribent för en kolumn i en tidning. Jag skrattade så gott när jag läste detta. Själv har jag gått ur forumvärlden för jag behöver inte utge eller ange för folk om mig och andra. Dessutom så är det ju ändå en förefallande liten del uppfödare som skriver på forum..om man tittar på det stora hela..

Ha det så bra

Mari

2009-09-11 @ 14:27:22
URL: http://www.fariescrx.se
Postat av: mammamusus

Forum är....som dom är...man får ta det för vad dom är..Hundforum är jag inte inne på överhuvudtaget nu.Där blev jag attackerad av en människa utan att admin rörde ett finger.Och hon hade ingen presentation,men eftersom hon visste vem jag var,så antar jag att jag vet vem hon är.Akvarieforumen spårade ur alla utom ett som styrs med järnhand av admin.Jag hakade på en tjej ett tag på två av forumen(wannabeesen!) och höll på bli avstängd själv!! Jag insåg tillslut att hon var trubbel,och hon öppnade ett eget forum där hon kan sitta och ljuga och fantisera mm mm utan att någon kan göra något.Det är sån jäkla smutskastning i forumvärlden, OCH...hur många sitter inte bakom falska namn och häver ur sig över folk dom känner.Det dom inte vågar säga annars.

Jag håller mig nu till fågelforum,där det faktiskt bara hittils har varit trevligt folk.Vi gläds över varandras ungar och sörjer med varandra över dödsfallen.Ger varandra tips på mat och skötsel och en sak vet jag och en annan vet en annan sak,Mycket positivt på den fronten än så länge.....det dyker väl upp någon där oxo till slut.Som ska kasta paj och leva om.Men hundforumen...dom håller jag mig lååångt borta ifrån!!!Tills vidare;))

2009-09-11 @ 21:17:59
Postat av: Maggan

Jotack det forumet känner jag väl till och brukar väl kommentera både ett och annat och fått massor av skit från och till men samtidigt ids man inte läsa allt... däremot retar jag mig på att vissa får skriva vad som helst och inget händer medans som du skriver att amatörer blir påhoppade bara de nämner att de är nya så finns det risk att bli avstängd...

va djag räknar mig som? tja ringgräv är väl närmast sanningen...

2009-09-11 @ 23:25:45
URL: http://www.123minsida.se/Dolleminas

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0