Cassuall, hästen som kan tala med hundar ; )

Igår bestämde jag mig för att prova om det gick att ta med sin Tula på ridturen. Cassuall brydde sig föga men Tula tyckte det var vädigt konstigt att hästen lät som matte, ja, för jag tror inte att det kopplade riktigt att JAG var med och satt på hästen. Hon hade ögonkontakt med Cassuall och gjorde "som han sa"... Kork!
Efter ca 30 minuter vinklade jag av upp på berget, när jag går med hundarna på samma ställe fortsätter jag stigen fram. När Cassuall började klättra uppför kalhygget och fortsätta ropa:
- Tula, kom här!!!
Då fick hon nog. "Vadå, ska han lura ut mig i skogen och äta upp mig nu eller? I don't think so, bye bye!"
Jag såg ryggtavlan på henne när hon försvann efter den ordinare vägen, med mycket bestämda steg.
- Ja, ja, hon lär väl hitta hem själv då, sa jag till Casse och vi ändrade inga planer utan fortsatte högre upp på berget. Ca 30 minuter efter det var vi hemma på stallplanen. Tula stod vid grinden och ville in till sina trubbnosade vänner.
Frågan är hur jag lägger upp taktiken tills nästa gång, för jag vägrar att ge mig, det fungerade ju så bra till en början. Tror ni man kan träna lydnad från hästryggen? Kasta ner lite korvbitar då och då och kommendera Tula att utföra diverse konster. Bara för att hon ska fatta att det är Casse som bestämmer. Ja, för hon lär väl aldrig fatta att det är jag som sitter på honom, jag påminner väl mest om en tumörsvullst där uppe. Men vem vet, med lite träning och en skopa tålamod kanske hon ser upp till honom så pass mycket att han kan starta henne i appellen åt mig, undrar om man får starta i bruks på hästryggen? Vad jag vet så står det ingenstans att man inte får det, bara man är över 12 år och medlem i SBK, vad tror ni?


Kommentarer
Postat av: Elina

Haha...en dobberman är alltså inte smartare än en berner sennen....Jag vet precis vad du menar, oftast såg jag bara svansen på Maggie eller Dizza när jag försökte locka med dem ut på en ridtur...Fast de fattade att jag satt på hästen, de brydde sig bara inte om det;) (Och då var det ändå skapligt lydiga hundar). Du har väl inte glömt att vi ska till Bergsjö och rida på lördag? Tänkte att vi kan åka vid niotiden så vi hinner fika längs vägen!

2009-09-22 @ 12:58:10
Postat av: Helena

Hahaha... lilla Tulan.. Tack för det goda skrattet här på jobbet :-)

Själv har jag ridit ganska mycket med familjens förra hund, en dalmatiner. Gick hur bra som helst. Hon följde varje steg hästen tog och svarade bra på kommandon. Men där fungerade det direkt. Vet inte om man använt Dobermann som vagnshundar direkt... ;-)

2009-09-22 @ 14:35:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0