MIKA, mani eller tantsnusk? Döm själva för jag kan inte....

Jag nämnde förr att jag saknar en mentor, men jag tar tillbaka det påståendet. De som känner mig vet att jag har en stor idol i MIKA, älskar alla hans låtar då de verbalt uttrycker allt det jag tänker. Hans texter kan jag läsa om och om igen och han har verkligen en mening med allt han gör. Gillar när artister både skriver text och musik själv, det blir så äkta på något sätt!

Nu hör det till att jag aldrig varit på någon konsert, om man inte räknar med "fjortisfylla" i Ljusdalsparken då någon kändis uppträtt i dimman ; ) Men nu äntligen har jag gjort slag i saken och köpt biljetter till vad som kan vara den största händelsen sedan Armstrongs skutt på månen. Nämligen MIKA konsert den 18 mars 2010 i Annexet!

Bara tanken på att Zelma kommer vara så stor då att hon trippar omkring här hemma på två ben känns som att vänta i evigheter, hur ska jag slå ihjäl 5 månaders tid?

Ja, jag erkänner att jag är en riktig Mikanörd och sitter och ugglar på hans hemsida några gånger i veckan. Glor på hans musikvideor och lyssnar på alla hans intervjuer. Är helt fascinerad att en så stor popstjärna kan behålla båda fötterna på jorden som han gör, detta gör det hela så mycket mer intressant då han är så långt ifrån en diva man kan komma, han känns som en av oss vanliga dödliga!

Den här låten, We are Golden, gjorde han pga prestationsångesten inför skiva nr 2. Eftersom debuten blev en sån succé så drabbades han av ångest och var rädd för att nästa skiva inte skulle leva upp till förväntningarna. Men så bestämde han sig för att skriva en låt som återspeglar hans tonår, för att hitta tillbaka till varför han en gång började med musik. Videon återspeglar hans osäkra tonårsperiod och vissar hur han var när han kände sitt egenvärde, i sitt tonårsrum, spexandes, lyssnandes på musik och ingen annan som såg på ; ) Han våndades inför denna videoinspelning som innebar att "släppa lös i enbart underkläder" eftersom han till naturen är en blyg person. Det här är dock inte originalet utan en remix, men omväxling förnöjer och det är det här jag kollar på hela dagarna för tillfället. Mika videos!





Sitter djupt insjunken i soffan med hörlurarna dunkandes av Mika musik, totalt avskärmad från både familj och verklighet. Frågan är bara om min besatthet vittnar om ren fascination eller kan det månne vara tantsnusk?

Till mitt försvar kan jag tala om att första gången jag hörde honom var i radio med låten Grace Kelly och jag föll pladask. När jag sedan fick veta att han skrev låten som en protest över musikindustrin och att han med denna låt vill säga att han vägrar att stylas eller vara någonting han inte är för att behaga denna industri gjorde både låten och honom än mer intressant. Jag Googlade "Mika" och sen den dagen har jag antagligen varit en "stalker". Det finns inte många människor som har en så stark personlighet och karisma att det bubblar över och hugger tag i hjärtat på en. Inte ens en taskig YouTube frekvens kunde sudda ut denna karismatiska och fenomenalt talangfulla pojkspoling, som endast 23 år gammal och med taskigt självförtroende kunde erövra som han gjorde med sin debutplatta.

Blame it on the girls skrev han för att upplysa om att är man missnöjd med livet trots att man haft alla förutsättningar så kan man inte skylla det på någon annan än sig själv.




Håll med om att det är häftigt när en människa blir vacker pga sin personlighet och vackrast av allt är när de inte ens är medvetna om det. Höll tummarna under hela 2007 för att han inte skulle drabbas av drogberoende, storhetsvansinne eller fåfänga. I hans senaste videoklipp 2009 frågade reportern om han hade varit hos frisören nyligen och han svarade lite generat att det hade han inte, men med en kökskniv och på fri hand framför badrumspegeln hade han kortat det lite i nacken. Sånt gillar jag, som inte har varit hos frisören mer än 2 desperata gånger i mitt liv, senast för snart 20 år sedan ; )

Han är dyslektiker och kan inte skriva noter, kan inte klockan och har komplex. Men han är skitduktig på språk, memorerar var enda ton och text i huvudet och kör sin egna stil utan att låta sig påverkas av media.

Så varför sitter jag här och babblar om Mika? Antagligen för att jag inte själv vet hur jag ska förhålla mig till honom, för även om jag håller försvarstal och belyser vikten av hans inre egenskaper så kan jag tveka en aning inför mina avsikter. Skulle han vara lika intressant om han var en 55 årig kvinna? Det är frågan och med handen på hjärtat, jag vet faktiskt inte?

Han väcker antagligen samma otippade intresse som Jack Sparrow gör. För jag kan för mitt liv inte begripa att en rollkaraktär som spelar illaluktande suput med rastaflätor, skägg och svarta tänder, som fjolligt vinglar omkring på Black Pearl, kan vara sååå läcker!

Jag måste ju bara ha något fel?

Psykologisk analys emottages tacksamt!




Nej, åter till "Mubbinland", here I go again!

http://www.youtube.com/user/mikasoundsblog?blend=4&ob=4#p/u/0/O7G-C5JLF4Q


Kommentarer
Postat av: Anki

Robbie Williams skriver också text och musik själv!!! ;P hihi

2009-10-22 @ 19:14:57
URL: http://www.rexlicious.se
Postat av: Martina

Ha ha, kan väl hända, men han har ändå inte mer utstrålning än en golfboll...

2009-10-22 @ 19:19:37
Postat av: Dalle

Tantsnusk och ingenting annat!................

2009-10-23 @ 00:09:17
Postat av: Elina

Robbie Williams är åtminstone het;) Och har hur mycket utstrålning som helst!

2009-10-23 @ 13:50:22
Postat av: Martina

Ha ha, Anki och jag brukar jämföra Robbie och Mika, vilket enligt mig är till Robbies nackdel. IQ guldfisk och tilltalar mig absolut inte alls!

2009-10-23 @ 14:58:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0