Yttrandefrihet bara när det passar? I helvete heller!

Igår blev jag så jävla förbannad. Det finns ett forum som jag besöker regelbundet och det händer att jag beblandar mig med debattkärringarna och framför min åsikt, som oftast är av annan karaktär. Jag anser att yttrandefrihet ska råda även på forum och att åsikterna går isär är självklart, hur kul vore det om alla tyckte lika?

Igår debatterades det om avtal, tidig kastrering och restriktioner, som vanligt!

Jag är av den åsikten att jag tycker SKK har fattat galoppen genom att ta fram ett avtal inom organisationen som SKK ställer sig bakom. Ska man föda upp hundar och vara medlem i SKK så ska man sälja hundarna med tillhörande SKK avtal, det finns tre avtal att tillgå och de täcker upp för köp, köp med bibehållen avelsrätt och fodervärdsavtal. Avtalet gynnar både den normalfuntade uppfödaren och den normalfuntade valpköparen. Enkelt, tryggt och smart!

Tyvärr lider kattvärlden tydligen brist på normalfuntade människor och SVERAK har valt att inte ta fram ett eget avtal, det innebär att det råder avtalsfrihet inom kattvärlden som gör det hela betydligt mer invecklat än det borde vara. Folk säljer katter med bla restriktioner, vilket jag tycker är lika fel som att sälja en häst men med en bilaga som visar vilka som får rida den och inte, ett livslångt avtal som begränsar köparens äganderätt och avelsrätt. Själv anser jag att köpt är köpt och att en god kommunikation mellan köpare och säljare ska vara det som ligger till grund för kattens framtid som avelskatt. Vill jag inte att katten jag säljer ska användas i avel utan mitt tillstånd så får jag väl sätta ut den på foder istället. Restriktioner är för mig ett sätt att omyndigförklara köparen. Behålla kontrollen över en såld katt och styra över andras avelsplaner bygger inte på ömsesidig respekt och förtroende. Om jag skulle vara så tveksam inför en annan uppfödares beslut och omdöme skulle jag hellre avstå att sälja katten till denne, istället för att skicka med tillhörande restriktioner!

Jag är tydligen ganska ensam om denna uppfattning och får höra den ena dåliga ursäkten efter den andra. Folk får argumentera hur de vill, jag påstår ändå att de har ett kontrollbehov och en missunsamhet med detta patenttänk. I hundvärlden förekommer inte detta alls och vill någon köpa en hund och har avelsintresse så blir man stolt och glad över att mina linjer enligt andra är så pass intressanta att man vill gå vidare på dem.

Tidig kastrering är också ett hett ämne. Enligt mig handlar det bara om att vara stupsäker på att mina linjer inte används av någon annan, detta tänk förstår jag inte heller och ju "finare" och mer "unika" linjerna är ju mer förekommande är denna åtgärd. Dvs, det är jävligt svårt att få tag på attraktiva linjer i kattsverige och folk menar att om man inte står ut med deras förhållningsorder och restriktioner så är det bara att leta katt på annat håll. Men tänk om de har katten jag letar efter, som jag tror på rent linjemässigt och som kompleterar mina linjer bra. För som jag nämnt i tidigare inlägg struntar jag i vem uppfödaren är, det är katten jag är ute efter. Nä, då får man ta en kattunge som inte passar lika bra... Detta bakåt tänk är rent egoistiskt och främjar inte rasen ett dugg. Visst, bevara mångfalden, men varför stå still i utvecklingen? Senaste försvarstalet är att tidig kastrering är det mest skonsamma för djuret och har inte alls med misstänksamhet gentemot köparen att göra, säkert... Jag tror att sedan SVERAK tog bort uppfödarens frihet att sätta avelsförbud på kattungen innan försäljning så behövdes en annan lika effektiv åtgärd, då föddes tanken att kastrera kattungarna före leverans. Detta förekommande är ingenting som SVERAK stödjer, men de gör heller ingenting för att försöka motarbeta detta. Lamt.

Strider man mot SKKs grundregler riskerar man att bli utesluten, strider man mot SVERAKS regler får man förtroendet att skriva rasspecialen i deras medlemstidning.

Dessutom vägrar många att sälja katt till avel till någon som inte redan är uppfödare, vilken tur att de köpt sina första avelskatter från någon som är av annan åsikt, väldigt svårt att komma igång annars. Andra säger att man måste ha identiska mål och helst bli bästa vänner innan de släpper en katt till avel. Själv äcklas jag när jag ser att år av rövslickeri till slut belönas med en kattunge från Fröken Rövslickad. Ska det verkligen vara det som CRX aveln bygger på?

Tro nu inte att jag säljer katter till avel till vem som hellst och hur många som hellst. Men jag tror på mina köpare och deras avsikter med katten och har därför ingen anledning att sälja katter med mer än ett helt vanligt avtal. Visst, jag kan bli lurad, shit happends, men jag tänkar vara mer vidsynt än att efter ett lurendrejeri dra alla över en kam och införa restriktioner och tidig kastrering.

Så varför detta långa inlägg som är av föga intresse för andra än mig själv? Jo, jag har ibland ett behov av att skriva av mig och eftersom jag i mina senaste inlägg på forumet tom fick en varning och om jag inte skriver mer "hövligt, respektfullt inför andras åsikter och mindre ironiskt" så beläggs jag med skrivförbud. Jag som i min enfald trodde att sverige var berikat med yttrandefrihet. Jag ville få en mer utförlig beskrivning på vart jag uppträtt respektlöst och ohövligt men det enda svar jag fick var att jag skulle acceptera min varning och detta var slutdiskuterat. Ironiförbud står det inget om i deras skrivregler så det bortser jag ifrån. Moderatorn på detta forum är antagligen inte den vassaste kniven i lådan, för är det någon som varit ohövlig så är det just han, dock i PM skickade till mig, så nu skiter jag i detta forum på obestämd framtid, till mångas glädje antagligen. Döm själva!

Tråden jag fick en varning för, mitt namn är Zootz.

Finns en annat tråd jag också blivit varnad i och där moderatorn var så ful i mun att bara det vore värt att nämna. Den tråden togs bort men jag skaffade en kopia här bland mina dokument, undrar just om man ska lägga ut den heta diskussionen här, här råder nämligen yttrandefrihet ; )

Jag har en modererad blogg men en sak kan jag lova er, om ni inte delar mina åsikter och vill få er röst hörd via kommentarerna så lovar jag att inte gallra bort er, här är allas åsikter välkomna, även om de skiljer sig från mina! För kom ihåg att ovan nämnda ord enbart är mina egna!


Kommentarer
Postat av: ylva

Håller med dej! ÄNTLIGEN någon som säger något ang alla restriktioner och dyl! Har trott att jag varit ensam om att tycka som dej! Stå på dej! Jag har redan tröttnat på kattfolket och jag har nyligen börjat.

2009-10-02 @ 16:55:00
URL: http://www.123minsida.se/Farahdiba
Postat av: Martina

Hej Ylva!



Befriande att läsa att man inte är ensam om detta tyckande! Det är synd att inte fler vågar säga vad de tycker i kattvärlden, det behövs om folk ska få upp ögonen på andra alternativ. Nej, ska det bli någon ordning på torpet så får väl fler hundmänniskor skola om till kattuppfödare, eller vad säger du ; )

2009-10-02 @ 18:07:11
URL: http://cazoo.blogg.se/
Postat av: Ewa

Håller helt med dig!!!Men, tror att vi tycker så för vi är vana med hundvärlden....

2009-10-02 @ 20:23:22
Postat av: Maggan

Du vet ju att jag håller med dig till punkt och pricka Martina!! orkar bara inte att skriva i den tråden eftersom vissa får hållas... Men du glömde dessa uppfödare som heller inte säljer till andra uppfödare i Sverige... tro om man ska flyta till Norge istället ;)

Kram till er!!

2009-10-02 @ 23:56:08
URL: http://www.123minsida.se/Dolleminas
Postat av: Anki

You go girl!!! ;P

Håller med om allt du skriver! Men det kan mycket väl vara som Ewa skriver...att vi är vana med hundvärlden! Fick en chock när jag kom in i kattvärlden och köpte "Siri"...efter jag köpt henne visade det sig att hon inte vara ägarändrad av uppfödaren. Ringer så klart till uppfödaren och berättar detta då jag tänker att hon kanske bara har "missat att skicka in ägarändringen"....men nej, nej... Uppfödaren vägrar skriva på ägarändringen innan jag har steriliserat henne!

Som sagt....jag fick en CHOCK!!!

Då var det tur att jag hade dig syrran!!! Annars hade jag nog lagt ner detta med katter redan då....tragiskt men sant! Så tack för allt stöd jag fick då! Kraaaam!!!

2009-10-03 @ 13:29:21
URL: http://www.rexlicious.se
Postat av: Ronja

Håller med dig helt!

2009-10-03 @ 17:32:17
URL: http://www.lightsmarsvin.se
Postat av: Ronja

Väntar föresten spännt på uppdatering av kattsidan med bilder och info om de nya;)

2009-10-03 @ 17:35:06
Postat av: Camilla

Tycker det är jättetrist att du tänker lämna ifokus men förstår dig fullt ut! Håller med dig i ditt tänk om att lita på sina kattungeköpare osv.

Själv har jag aldrig haft nåt med hunduppfödning o göra men det verkar ju som att SKK är bra mkt bättre än SVERAK!

2009-10-04 @ 03:11:38
URL: http://kattmilla.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0