Skinnis, världens mesta katt!

Vi är "berikade" eller "drabbade" , beroende på vem av oss du frågar, av en nakenkatt här i huset. I stamtavlan heter hon S*From Above Amazonas Christmas Light, men till vardags kallas hon för Skinnis (av mig) Fis Francis Egerbrandt, Fisen, Korven och Bullen (av Elvira) Kattfan och Kattjävel (av Dalle). Kärt barn har många namn!

Får ofta frågan om vad som skiljer en Cornish Rex mot en Sphynx, förutom avsaknaden av päls såklart. Cornishar har förövrigt rykte om sig att vara mycket aktiva och sociala, men jämför jag med Sphynx, så påminner Cornisharna om Perser i temperamentet. En Sphynx är allt vad en katt kan vara och lite till! Otroligt temperamentsfulla och personliga! Jag brukar säga att det går minst 4 Cornishar på varje Sphynx. Skulle jag fråga gubben om jag fick ha 2 Sphynxar eller 10 Cornishar så skulle han säga 10 Cornishar, han är väl inte världens största kattälskare och Skinnis har gått honom på nerverna MÅNGA GÅNGER!

Skinnis är världens mesta katt, ibland tror jag att jag har minst 7 stycken av henne. Lägger man in tvätt i maskinen ligger hon där inne bland surstrumpor och spinner och försöker fånga min hand. Vänder jag mig om och går till köket så möts jag av Skinnis som sitter på diskbänken. Går jag upp till vardagsrummet hinner hon före och sitter i fönstret och jagar flugor. Går jag ut på altanen så ligger hon där i en solstol och spinner, får hon inte följa med ut på altanen sitter hon i fönstret och skriker så jag riskerar att få en anmälan på mig. Lägger jag in kläder i garderoben så får jag lägga dem över en katt med tokspel därinne. På nätterna ligger hon som ett vått sämsskinn på min rygg under täcket och är kokhet. Sitter jag i soffan sitter hon på axeln och sitter jag på toa så ligger hon i mina nerdragana byxorna och leker, man får inte ens skita ifred... Tro för all del inte att jag skiter med öppen toadörr, men om jag stänger ut henne så skriker hon, ryker i handtaget upp och ner och krafsar på dörren, jag vet inte vad som är värst...

Många undrar hur det känns att klappa en Sphynx, jag hade tidigare Don Sphynx och hon var gumminaken och klibbig, Skinnis är lite lenare att klappa på. Har en vän som envisas med att jämföra det med att ta på en snopp och jag är faktiskt benägen att hålla med. Kan inte hitta en närmare beskrivning. För känsliga personer säger jag att det känns som att ta på undersidan av armen, ungefär. Men det stämmer inte lika bra. Min vän kallar henne förövrigt för Dildokatten ; )

Kommentarer
Postat av: Lisa

Hej Martina! Hahaha...härlig blogg...vad roligt att få skratta en stund! Du skulle ju börjat blogga för länge sedan. Kram Lisa & taxar

2009-07-14 @ 12:55:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0