Har Ugglan gått upp i rök?

Sedan några dagar tillbaka har vi syrrans katt här på parning. Hon dejtar vår Markus och de bor i vårt andra bostadshus i "kattrummet". Elvira är stormförtjust i Mackan så hon är ofta och gärna i kattrummet och gosar med honom. Rakel, syrrans katt, tillhör inte direkt kategorin "översocial", hon ligger mest under sängen och ser ut som en "Uggla" med sina STORA ögon som blänger på en!
Imorse när vi kom in i det andra huset så möttes vi av Mackan i hallen. Dörren till kattrummet stod öppen och Rakel lös med sin frånvaro. Gulp, här kommer det bli leta av!
Sagt och gjort, jag letade igenom varenda lite vrå i hela huset, öppnade garderober, rullade ut förtältet till husvagnen, kollade under soffor och sängar, bakom skåp, högst upp i bokhyllan, bakom toastolen, ja, överallt... ingen katt! Jag åkte upp till Järvsö för att posta lite ägg och sen tillbaka för att fortsätta mitt letande. Jag drog in Dalle, Elvira, svärmor och svärfar i mitt sökande utan resultat. Har Ugglan gått upp i rök?
Jag åt lunch och sen fortsatte sökandet. Jag bjöd i Tula att hjälpa till och gav henne kommando "Vart är kissen? Kissskisssskisss" Jodå, hon fattade galoppen och började arbeta. Nosen gick på högvarv och till slut... så stoppade hon in skallen i kattlådan och undrade om det verkligen var säkert att hon fick äta hur mycket kattbajs hon ville? SUCK, odugliga till hund.... Jag satte mig och funderade. Ska jag ringa syrran och skrämma upp henne, ska jag avvakta, ska jag leta ännu mer eller ska jag gå och hänga mig? Jag kom fram till att jag skulle "tänka som en katt". OK, om dörren går upp och jag är en rädd Kattuggla, vad gör jag då? Smyger iväg här längs väggen och kryper in under skåpet, vidare upp i soffan och ner här... Jag kände med armen som jag gjort flera gånger tidigare i glipan i bäddsoffan på övervåningen. Hon måste vara här. Jag hämtade Dalle och svärfar för att få hjälp med att veckla ut bäddsoffan ännu mer, jag rullande ut madrassen, ingen katt... Jag drog bort hela soffsätet, bort med ytterligare ett lager och där, var det inte en liten bula på madrassen längst ner i botten? Ha ha, det måste vara hon. Jag lyfte sakta på madrassen och 2 STORA uggleögon glodde på mig. He he, nu är du fast kattskrälle!
Nu är de båda i kattrummet igen och jag ska be Dalle sätta upp en hake till detta rum så man kan  sova gott om natten!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0