Hör och häpna, jag har inget att göra!!!

Klockan är 21:06, sitter i soffan med en lovande förkylning på G och har täcke och nakenkatt att värma mig med. Ute viner snön och lägger sig som havsvågor över ägorna. Doftljusen luktar "jul" och katten spinner. TVn står på för blinda ögon, "Oskyldigt dömd", missade med avsikt "Bonde söker fru" eftersom Dalle är iväg och levererar kedjor till Delsbo, det innebär att han kommer kasta omkull sig i soffan vid 23 tiden och titta på avsnittet och då har jag just sett till att jag inte behöver se det en gång extra. Fram tills dess vete tusan vad jag ska hitta på, en helt främmande situation, tro mig!

Kan ju passa på att berätta att vårt stall har blivit berikad med ytterligare en häst, Åke. En vacker varmblodsvalack som trivs ypperligt i sin nya miljö, men jag tror att matte Helén trivs snäppet bättre ; ) Jag har blivit bortskämd idag och det enda jag behövde göra i hästväg var att ta in trion och ta av dem de igensnöade täckena. Molly såg ut som en liten snögubbe och tyckte det var ganska skönt att komma in i stallvärmen, men kanske framför allt till hötussen som låg och väntade. Har för all del passat på att longera prins Cassuall och jösses vilken överskotts energi han sparat ihop, full galopp och pampig trav, backut sparkar, brakskitar och glädjeskutt bjöd han på, med mig hängandes i longerlinan. När han dansat klart tog vi en lugn promenad i skogen och tittade på snön som blåste ner från trädtopparna. Jag stod en lång stund i skogen och gnuggade in honom med snö på benen, han har fått ett par irriterande gula pissfläckar på knäna och de skulle väck! Han har haft en ganska lång semester nu eftersom jag inte haft någon ledig tid de få ljusa timmarna som dygnet bjuder på. För att stilla mitt dåliga samvete så har jag bestämt mig för att låta honom få lite jul/nyårs semester. Bättre att låta honom få "vintervila" än som alla andra envisas med, låta de få vila på "sommarbete". Nu är det ju ändå mörkt större delen av dygnet och maten kan man ransonera lite så inte magen blir för stor. Så kör vi järnet över sommaren istället. Men imorgon ska jag förhoppningsvis ta en tur tillsammans med Helén på förmiddagen, hoppas snöstormen avtar bara...

Våra två kaninflickor har bott i den tredje boxen fram tills igår, då de fick tränga ihop sig på ca 3-4 kvadratmeter. De visade sin tacksamhet genom att rymma under natten. Så nu har jag två "lössläppta" kaniner i stallet, de smiter ner i utgödslingen under boxarna så det blir inte lätt att få tag på dem, jävla skit! Bara inte hanen rymmer också, då blir det problem!


Kommentarer
Postat av: Mia & Zibell =)

Ni verkar ha det kanon bra med snön i Järvsö, härligt med pållarna oxå ! Kom på att jag faktiskt oxå haft problem med kissfläckar på vit häst, prova potatismjöl och vatten, funkade kanon på min pissnisse =D

Ha det gott, hälsa ! Kram Mia & Zibell

2009-12-17 @ 21:43:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0